observerenBetrokkenheid en welbevinden
De resultaten van de Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang zijn net verschenen. Voor het eerst zijn daarin ook welbevinden en betrokkenheid gemeten, indicatoren van kwaliteit waar in Vlaanderen al langer aandacht voor is. In Leuven is een belangrijk deel van het onderzoek naar deze indicatoren gedaan.

Word expert en ambassadeur
BKK biedt, in samenwerking met de Katholieke Universiteit Leuven, een tweedaagse training betrokkenheid. Je verdiept je tijdens de training verder in wat betrokkenheid precies inhoudt, hoe jij zelf en pedagogisch medewerkers betrokkenheid kunnen meten, welke factoren zich laten verbeteren, hoe je pedagogisch medewerkers kunt coachen bij het aanpakken van de belangrijkste verbeterpunten en hoe je een rol als ambassadeur op kunt pakken.

Kinderen met een hoge mate van betrokkenheid zijn uitermate geconcentreerd, van binnenuit gemotiveerd en gedreven aan de slag. Ze laten de activiteit niet makkelijk los. Kenmerkend is ook een intense mentale activiteit, waarbij ze zich bewegen aan de grens van hun mogelijkheden.

Interessante sprekers
De tweedaagse training vindt plaats op maandag 23 en dinsdag 24 april 2018 in Leuven. Professor Ferre Laevers, één van de grondleggers van het gedachtegoed rond betrokkenheid en welbevinden, is een van de sprekers. Verder werken we met filmmateriaal en zijn er locatiebezoeken.

Voor wie is de training
Deze tweedaagse is vooral interessant voor trainers, pedagogen, pedagogisch coaches en beleidsmedewerkers. De kosten bedragen, dankzij subsidie, slechts € 345,- voor het hele programma, inclusief maaltijden. Eventuele overnachting in Leuven is niet inbegrepen. Voor deelname hebben we twee voorwaarden geformuleerd: dat je ervaring hebt in het begeleiden van individuele beroepskrachten of teams en dat je voor langere tijd aan één organisatie verbonden bent, zodat je het geleerde in praktijk kan brengen. Voor beleidsmedewerkers geldt alleen deze laatste voorwaarde.

Aanmelding
Heb je belangstelling om expert betrokkenheid te worden, neem dan deel aan deze training en meld je aan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. onder vermelding van je naam, functie, organisatie, adresgegevens, e-mailadres, telefoonnummer en waarom je naar jouw idee voldoet aan de voorwaarden.

Miranda Hooghart, directrice KC De Boomhut, deelnemer leergang 2017: “Ik heb veel mensen in de branche ontmoet...die ons op meerdere manieren naar onze pedagogische kwaliteit hebben laten kijken. Maar ook tools aanreikten waarmee we onze kwaliteit in kaart kunnen brengen, meten en verbeteren. Daarnaast was het bezoek naar Leuven een absoluut hoogtepunt: het ontmoeten van Ferre Laevers, mijn absolute held, en een kijkje nemen in de Vlaamse kinderopvang was interessant.”