in de tuinWANNEER? 
Zaterdag 28 oktober 2017, 9.30 – 17.00 uur (ontvangst en registratie vanaf 8.45 uur).

WAAR?  
Theater en evenementencentrum D'n Bogerd, Heemstraweg 53 in Druten

VOOR WIE?
Deze studiedag is speciaal gericht op de gastouderopvang

OPZET EN DOEL
Kinderen en spel horen bij elkaar! De leeftijd van nul tot zes jaar is bij uitstek de periode in de ontwikkeling van het kind waarbij spelen centraal staat. Pedagogisch medewerkers van peuterspeelzalen, kindercentra en gastouders weten dit als geen ander; de kracht in de ontwikkeling van een kind zit in spelend leren. Als pedagogisch medewerker, als gastouder maak je het verschil! Jouw kennis en ervaring gebruik je om het kind verder te helpen in zijn ontwikkeling. Je ziet kinderen spelen, ziet dat ze opgaan in spel en dat ze in hun spel nieuwe mogelijkheden zien en nieuwe handelingen leren. Ze ontdekken, oefenen en leren iets nieuws. 

In het ochtenddeel krijg je uitleg over het belang van spel en hoe je spel doelgericht in kan zetten. Want met jouw kennis over spel kan je bewust de ontwikkeling van het jonge kind ondersteunen. De uitdaging is om spel en spelen te zien als een manier waarop activiteiten uitgevoerd worden en hoe een kind daardoor al spelend leert. We leggen tevens de verbinding met het digitaal plein en de aanpak peer-to-peer learning. En er is input ten aanzien van het Pedagogisch curriculum, dat recent is verschenen.   

Tijdens het middagdeel kan je jouw ervaringen met je collega’s delen. Het bied je een frisse blik op je eigen praktijk. Wat kan je nog over je eigen handelen leren? Het delen van ervaringen biedt ook de kans om nu eens bij een ander te kijken. Hoe zetten jouw collega’s spel in bij de ontwikkeling van het kind en hoe kijken zij naar spelend leren? Hier kan je hier voor jezelf een leermoment uit halen en toepassen in jouw praktijk. De praktijkvoorbeelden gaan over binnen- en buitenspel, maar ook hoe je tijdens de dagelijkse (zorg)momenten aandacht kunt besteden aan spel. De praktijkvoorbeelden bekijken we aan de hand van vijf kijkvragen:

  1. Wat zie je op de foto/film?
  2. Wat doet het kind/dekinderen?
  3. Wat doet de pedagogisch medewerker/gastouder?
  4. Hoe zou deze situatie een vervolg kunnen hebben?
  5. Wat zou de pedagogisch medewerker/gastouder anders kunnen doen?

Kijk de komende tijd nog eens goed naar het spel bij kinderen. Spel is namelijk overal. Het zijn activiteiten waarbij niet vooraf is bedacht of vastgelegd wat er gaat gebeuren, maar die momenten waarop een kind betrokken is en plezier heeft.

De studiedag Spel en spelen is onderdeel van het Congres Gastouderopvang 2025. Via deze site kun je je inschrijven en lees je meer over het programma en de sprekers