WEGENS SUCCES HERHAALD!

WANNEER? 
Woensdag 10 mei 2017, 10.00 – 17.00 uur (ontvangst en registratie vanaf 9.30 uur)

WAAR?  
Hal4 aan de Maas, Watertorenweg 200, 3063 HA Rotterdam

De locatie bevindt zich naast de Watertoren in Kralingen-Crooswijk, op 5 minuten rijden van de A16 en 5 minuten rijden van en naar Rotterdam centrum. Tevens goed bereikbaar per watertaxi en op loopafstand van het openbaar vervoer. Uniek zijn de 250 gratis parkeerplaatsen in de directe omgeving.

VOOR WIE?
Deze studiedag is speciaal gericht op pedagogisch medewerkers en gastouders; zij betalen € 29. Voor overige functionarissen hanteren we een toegangsprijs van  € 55. We hebben beperkt ruimte, dus schrijf je snel in!

OPZET EN DOEL

Kinderen en spel horen bij elkaar! De leeftijd van nul tot zes jaar is bij uitstek de periode in de ontwikkeling van het kind waarbij spelen centraal staat. Pedagogisch medewerkers van peuterspeelzalen, kindercentra en gastouders weten dit als geen ander; de kracht in de ontwikkeling van een kind zit in spelend leren.
Als pedagogisch medewerker maak je het verschil! Jouw kennis en ervaring gebruik je om het kind verder te helpen in zijn ontwikkeling. Je ziet kinderen spelen, ziet dat ze opgaan in spel en dat ze in hun spel nieuwe mogelijkheden zien en nieuwe handelingen leren. Ze ontdekken, oefenen en leren iets nieuws.
buiten met schaapIn het ochtenddeel van de studiedag (zie hieronder het volledige programma) krijg je uitleg over het belang van spel en hoe je spel doelgericht in kan zetten. Want met jouw kennis over spel kan je bewust de ontwikkeling van het jonge kind ondersteunen. De uitdaging is om spel en spelen te zien als een manier waarop activiteiten uitgevoerd worden en hoe een kind daardoor al spelend leert. Meer informatie over de sprekers vind je hier.

Tijdens het middagdeel kan je jouw ervaringen met je collega’s delen. Het biedt je een frisse blik op je eigen praktijk. Wat kan je nog over je eigen handelen leren? Het delen van ervaringen biedt ook de kans om nu eens bij een ander te kijken. Hoe zetten jouw collega’s bij andere organisaties spel in bij de ontwikkeling van het kind en hoe kijken zij naar spelend leren? Hier kan je voor jezelf een leermoment uit halen en toepassen in de praktijk in jouw eigen organisatie. De praktijkvoorbeelden gaan over binnen- en buitenspel, maar ook hoe je tijdens de dagelijkse (zorg)momenten aandacht kunt besteden aan spel. De praktijkvoorbeelden bekijken we aan de hand van vijf kijkvragen: 1) Wat zie je op de foto/film?; 2) Wat doet het kind/kinderen?; 3) Wat doet de pedagogisch medewerker(s)?; 4) Hoe zou deze situatie een vervolg kunnen hebben?; 5) Wat zou de pedagogisch medewerker anders kunnen doen?.

wassenKijk de komende tijd nog eens goed naar het spel bij kinderen. Spel is namelijk overal. Het zijn activiteiten waarbij niet vooraf is bedacht of vastgelegd wat er gaat gebeuren, maar die momenten waarop een kind betrokken is en plezier heeft.

Deel je praktijkvoorbeelden

Voor het middagdeel ontvangen we ook graag jouw voorbeelden. Dus heb jij een goed voorbeeld over spel en spelen bij jou op de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf, de bso of als gastouder, laat het ons weten en deel jouw voorbeeld tijdens de studiedag:
Maak een paar foto’s of een kort filmpje over buitenspel, binnenspel of van het spelen tijdens een dagelijks (zorg)moment. Vul vervolgens de vijf vragen van het kijkformulier in en sla het formulier op. Stuur dit formulier samen met je foto’s of filmpje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Je kunt jouw voorbeeld ook plaatsen op het digitaal plein; meld je hiervoor aan en bekijk hier ook diverse praktijkvoorbeelden van collega beroepskrachten.
Voor het delen van foto’s en film heb je toestemming nodig van je organisatie en van de betreffende ouders. Controleer of het delen van beeld met andere organisaties voor training of bijscholing geregeld is bij jouw organisatie.

PROGRAMMA

Tijden Presentaties

Spreker
lees hier meer

9.30 – 10.00 uur Ontvangst en registratie  
10.00 – 10.10 uur Welkom door dagvoorzitter Annemiek Waage
10.10 – 11.00 uur Lezing Het belang van spelen
Een kind heeft 100 talen, 100 handen, 100 gedachten, 100 manieren
van denken, spelen en praten. Als je goed kijkt en luistert,
kun je je over deze wondere wereld verbazen.
In deze lezing leer je over het belang van spel en de spelontwikkeling.
Mehrnaz Tajik
11.00 – 11.40 uur Lezing Hoe zet je spel en spelen doelgericht in?
In deze lezing neemt Ellen je mee in de fenomenen flow en betrokkenheid
die kinderen brengen naar verbeeldingskracht en creativiteit.

Ellen Emonds
11.40 – 12.00 uur Koffie- en theepauze  
12.00 – 13.00 uur

Lezing Wat kunnen we van elkaar leren?
We werken samen met collega's in de groep, dat is prettig, samen sterk.
Maar wat heb je professioneel, vanuit reflectie aan elkaar?
Hoe kun je elkaar inspireren binnen je eigen team en wat kun je van elkaar
leren vanuit het hele werkveld. Een mooie uitdaging.  

Inclusief presentatie digitaal plein

Janneke Hagenaar
13.00 – 14.00 uur Lunch  
14.00 – 15.00 uur

Ronde 1 Deelsessies 'Leren van elkaars praktijkvoorbeelden'

  • Aandacht voor spel tijdens dagelijkse zorgmomenten
  • Binnenspel
  • Buitenspel
 
15.00 – 15.30 uur Koffie- en theepauze  
15.30 – 16.30 uur

Ronde 2 Deelsessies 'Leren van elkaars praktijkvoorbeelden'

  • Aandacht voor spel tijdens dagelijkse zorgmomenten
  • Binnenspel
  • Buitenspel
 
16.30 - 17.00 uur

Borrel en afsluiting

 

Direct online inschrijven